SOLARIGRAFIA – Astrofotografia Estenopeica
Organitza: Experimental Photo Festival
Una experiència sorprenent, fotosensible, pausada, artesanal, respectuosa amb el medi ambient. Una experiència híbrida entre art i ciència, on gaudir d’un llarg camí, barrejant diferents tècniques fotogràfiques, analògiques en la captació i digitals en el positivat.
Aprendràs com captar i positivar sense necessitat de laboratori químic els traços de l’aparent recorregut del sol dia rere dia en una sola fotografia. Allò que màgicament fa visible una bella escena oculta, que l’ull humà no és capaç de captar ni retenir per si mateix i amb una aparença pictòrica de paisatge oníric.
Partint d’objectes en desús, construiràs i carregaràs la teva càmera estenopeica, analògica i especial per a fer-la servir per a la solarigrafia, la “LataCam”, que t’emportaràs a punt per realitzar els teus primers paisatges solars.
Bloc 1 – Teoria de cambra fosca, fotografia estenopeica i solarigrafia.
Conferència teòrica amb una introducció general: sobre càmera fosca, fotografia estenopeica i aprofundint en què és la solarigrafia i com són les càmeres LataCam.
Ajudat amb projecció d’imatges.
Bloc 2 – Pràctica de construcció de càmera LataCam i de com carregar-la.
Taller pràctic on reutilitzant materials en desús, aprendràs i construiràs la teva càmera estenopeica i analògica especial per a solarigrafia i sota llum de seguretat vermella la carreguessis, deixant-la a punt per captar la teva primera solarigrafia.
Bloc 3 – Teoria i Pràctica en exterior de col·locació i retirada de càmeres LataCam.
Ens traslladarem a una zona exterior per parlar de com col·locar les càmeres segons la localització escollida i com procedir per retirar-les de forma pràctica.
Bloc 4 – Teoria i pràctica de digitalitzat i positivat dels negatius.
Amb l’aula a les fosques només amb llum vermella, obrirem les càmeres recollides per veure els negatius resultants i digitalitzar-los. Ja amb il·luminació normal, positivarem el negatiu amb programes de retoc fotogràfic i aplicacions. També comentarem com i per què conservar els negatius que encara són latents.
Bloc 5 – Precs, preguntes i debat.
Veurem altres tècniques experimentals que sorgeixen a partir de la solarigrafia, com ara la solarigrafia amb lent i col·laboratives com el SolariSwap, amb exemples dels meus propis projectes.
Per a majors de 16 anys, no es requereix cap coneixement fotogràfic previ, ni cal portar cap material.
Per si vols donar una ullada sobre el tema o per a qualsevol dubte.
https://www.instagram.com/photosensitiveexperiences/
A càrrec de: JB Cunillera
Dissabte 15 de novembre, de 10.15 a 13.45 h
Places limitades – Activitat gratuïta
Inscripció prèvia obligatòria fent clic aquí
Totes aquelles persones participants d’aquest taller, si ho volen, podran formar part d’una exposició col·lectiva durant l’edició del festival del 2026. Més info.

